ZNAČKU REGIONÁLNY PRODUKT HONT ZÍSKALO PRVÝCH 9 VÝROBCOV

26.04.2013 10:26

    Partnerstvo Krtíšskeho Poiplia v spolupráci s MAS Zlatá cesta udelilo značku Regionálny produkt HONT 9 z 10 prihlásených záujemcov v rámci 1. výzvy o pridelenie regionálnej značky, a to pre výrobky ako med, medovina, štrúdľa, vyrezávané korytá či víno.

Výzva pre záujemcov o pridelenie regionálnej značky bola vyhlásená 21.12.2012 regionálnym koordinátorom značky, ktorým je Partnerstvo Krtíšskeho Poiplia. Do výzvy sa prihlásilo 10 záujemcov, z toho 5 z územia MAS Zlatá cesta a 5 z územia Partnerstva Krtíšskeho Poiplia. Z nich hodnotiaca komisia udelila značku 9 žiadateľom:

  • Marek Kanaloš z Prenčove – vyrezávané korytá
  • Milan Skokan zo Sebechlieb – med agátový, lipový, medovina
  • Filip Ciglan z Prenčova – med agátový, kvetový, lipový  a medovina
  • Jozef Gembický zo Sebechlieb – med kvetový, orechy v mede
  • Jaroslav Knápek z Rykynčíc – regionálne odrodové vína
  • Helena Skerlecová z Vinice – domáce dolinské štrúdle
  • Gabriel Zsigmond z Vinice - regionálne odrodové vína
  • Jana Ďuríková zo Slovenských Ďarmot - regionálne odrodové vína
  • Gabriel Babka z Leseníc – včelie produkty

Neúspešný žiadateľ - občianske združenie Kukurienka z Bátorovej (ručne tkané koberce) - nepreukázal vzťah produktu k regiónu. Komisia odporučila, aby v rámci bežnej produkcie navrhli jeden alebo viac typov, ktoré budú jednoznačne reprezentovať hontiansku tradíciu a následne sa môže žiadateľ, ale aj ostatní záujemcovia uchádzať o certifikát v 2. výzve, ktorá bude vyhlásená  koncom roka 2013.

Komisia pri hodnotení výrobkov

Viac informácií o značke Regionálny produkt HONT

nájdete na web stránke: www.produkthont.sk

Výrobky, služby a podujatia označené značkou  „Regionálny produkt HONT“ sú certifikované ako jedinečné produkty, využívajúce miestne zdroje a tradície a sú šetrné k životnému prostrediu a podporujú miestny rozvoj.

Vytvorenie regionálnej značky Hont a vypracovanie postupu jej udeľovania bolo predmetom projektu spolupráce, ktorý realizovali v rokoch 2011 - 2012 MAS Zlatá cesta a Partnerstvo Krtíšskeho Poiplia pod názvom Vytvorenie regionálnej znyčky prosuktov a služieb pre región HONT.

Regionálna značka predstavuje systém označovania regionálnych produktov, ktoré spája príslušnosť k určitému regiónu. Každý produkt, ktorý získa takúto regionálnu značku, propaguje nie len samotného výrobcu alebo poskytovateľa služieb, ale aj celý región. Cieľom zavedenia regionálnej značky je podpora miestnych výrobcov a poskytovateľov služieb v regióne HONT, ktorí vytvárajú hodnoty, venujú sa tradičným remeslám a využívajú suroviny pochádzajúce priamo z regiónu. Regionálne značenie je určené aj návštevníkom regiónu, ktorým umožní objavovať región a užívať si jeho atmosféru novým netradičným spôsobom, ako aj obyvateľom, ktorí môžu nákupom značených výrobkov podporovať „svojich“ miestnych výrobcov. Výrobcovia získajú vďaka značke rôzne výhody, najmä však jednotnú propagáciu svojej výroby, nové kontakty a možnosti nových foriem spolupráce. Regionálna značka je určená predovšetkým pre remeselné alebo umelecké výrobky, potraviny a poľnohospodárske alebo prírodné produkty, ale zároveň aj pre služby (ubytovanie a stravovanie) a pre podujatia. Miestne produkty a výrobky sú výnimočné svojou väzbou na región, na jeho charakter, tradície, kultúru a históriu. Vďaka svojej jedinečnosti majú potenciál aj v cestovnom ruchu.

Zdroj: Janka Bačíková, manažérka MAS Zlatá cesta